Сундучок знаний

Казка на екологічну тему «КОЛОБОК»
Тема: Бережіть природу рідного краю.
Мета: інсценувати казку на екологічну тему «Колобок», сформувати уявлення про те, що загрожує природі, про шляхи збереження природних багатств, про правила поведінки людей в природі; виховувати почуття особистої відповідальності за природу рідного краю.

Автор: - Були собі дід та баба та дожились уже до того, що й хліба нема. Дід просить:
Дід: - Бабусю, спекла б ти колобок?
Баба: - Та з чого ж я спечу, як і борошна нема?
Дід: - Ой, бабусю, піди в хижку та назмітай у засіку борошенця, то й буде колобок.
Автор: - Послухалась баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, витопила в печі, замісила гарненько борошно, спекла колобка та й поклала на віконце щоб вихолоняв.
А він лежав, лежав на вікні, а тоді з вікна на призьбу, а з призьби на землю в двір, а з двору за ворота та й покотився дорогою. Біжить та й біжить дорогою, коли це на зустріч йому зайчик. Головонька забинтована, лапи перев`язані.
Заєць: - Ох-ох-ох! Що за пахощі смачні? Колобок? Так поємо? Стій. Ох-ох-ох. (стогне).
Колобок: - Ти чого це, косий, і побитий і кульгавий?
Заєць: - Прошу тебе, колобок, мене не ображати! А косий ти знаєш хто?
Колобок: - Чи не я це?
Заєць: - Ні, не ти! Є, колобок, в нас і такі, хто учора тут гуляв, потім порожніми пляшками по кущах, прицілившись, стріляв. А я якраз під кущиком лежав – культурно відпочивав.
Колобок: - Як це так, а потім що?
Заєць: - Що-що? Ти мені не віриш? Бруд, сміття, банки, папір, склянки. Це хіба був тут народ?! Адже пораняться звірята і малята. Ти котисько далі, друг, попередь усіх навколо.
Автор: -  І покотився далі наш рум`яний Колобок, а на зустріч йому біжить вовк.
Колобок: - Здоров, Сірий! У-у-у! Що це ти так тягнеш ноги? Довели мабуть тривоги?
Вовк: - Це все вірно, Колобок, круглий та рум`яний бік. Був я жвавим та веселим. Добував я їжу сам, жваво бігав по лісах! Смикнув біс зв`ячатись з ним!
Колобок: - З ким?
Вовк: - Та з бараном, що я вкрав. А баранчик той гуляв по лукам та полям. А траву на тих полях посипають з літаків, обробляють люди їх різними отрутами та хімікатами.
Колобок: - Ну, а далі що?
Вовк: - Що-що? З`їв барашка я того і у мене зараз – пузо дує, лапи крюче, зуби зводе, череп рве. Ось мені потрібні ліки.
Колобок: - Ти лікуйся, брате-Вовче, і на далі будь розумним. На галявині будь уважним: там банки, пляшки, склянки. Свої лапи бережи.
Вовк: - Спасибі Колобок! Ти котись і будь здоров!
Колобок: - Та тобі здоров`я теж!
Автор: - Покотився Колобок, Вовку він вже допоміг, а сюди іде Ведмідь.
Колобок: - Здрастуй, Мішка-Генерал! Ти теж захворів?
Ведмідь: - Здрастуй, здрастуй, Колобок, круглий та рум`яний бік! Я, мій брат, не захворів, я у своєму рідному лісі ледве не згорів.
Колобок: - Як же це трапилось? Правило треба знати, що не можна в лісі ведмедям сірниками грати.
Ведмідь:  Та тож не я? Я що ж дурний? То йшов грибник, цигарку кинув, розуму нема, щоб загасити! Зайнявся ліс – ледве ноги я уніс. А хотів собі барлогу збудувати.
Колобок:  - Ой-ой-ой! От так горе! А у ближньому лісі під великою ялинкою, що місця немає?
Ведмідь: - Ти що, жартуєш? Та нічого там нема, усі ялинки попиляли. Що ж за люди такі? Не розумію, сіють, сіють тільки лихо. Ну, щасливо, Колобок! Не сумуй і будь здоров!
Автор: - Покотився Колобок, дує в спину вітерець. Що ж, котись – котись як не сидиться. А на зустріч біжить лисиця.
Колобок: - Ба! Лисиця! Ось так диво! Ти куди це поспішаєш? Ти на мене подивись! Колобок я, глянь сюди!
Лисиця: - Колобків я більш не їм, на дієті я сиджу. В лісі птиці вже немає, всіх їх люди постріляли. З кожним днем у лісі стає все гірше і гірше. Страшно навіть пити воду з річки. Нема ніде життя для тварин.
Колобок: - Так! Я радий, що зробив цю прогулянку! Ліси без птахів, земля без води чистої. Природи стає все менше і менше, а брудного середовища все більше і більше. Як же все це жахливо, коли у спустошеної природи вже немає сил боротися з такими вчинками людей.
Люди, милі, зупиніться!!!
Природа захисту потребує!!!
Вона в нас захисту просить!!!
Тема. Розв'язування задач складанням виразу. Одиниці вимірювання часу.
Мета:  -   навчити учнів орієнтуватись в  одиницях  вимірювання часу (година, хвилина);
  • систематизувати знання учнів з  розв’язування задач складанням виразу;
  • розвивати логічне мислення;
  • виховувати бережливе ставлення до використання часу на уроці; культуру математичного  мовлення.
Очікувні результати:
Учні повинні уміти:
  • орієнтуватись в  одиницях  вимірювання часу (година, хвилина);
  • розв’язувати задачі складанням виразу;
  • раціонально використовувати час на виконання завдань, пов’язаних з навчально-виховним процесом.

Обладнання: модель годинника, малюнки циферблатів годинника.

Хід уроку
І. Організація класу.
-          Сьогодні у нас незвичайний урок, тому я хочу, щоб ви : 
Не просто слухали, а чули,
Не просто дивилися, а бачили,
Не просто відповідали, а міркували,
дружно і плідно працювали.
  • За виразом ваших облич я бачу, що у вас гарний настрій. Я дуже хотіла б, щоб цей настрій не покидав вас упродовж усього уроку.
  • Дітки, а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Тож, працюйте активно і одержите винагороду за роботу на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів.
- А розпочнемо ми свою роботу з усного рахунку
Тільки усний рахунок сьогодні буде незвичний. Ми пограємо з вами у гру «Дешифрувальник» і працювати будемо у парах. Перед вами лежать листочки із  прикладами. Ваше завдання правильно їх обчислити, а потім віднайти потрібну букву відповідно до знайденого числа і записати у  кружечку-сонечку. І з букв утворити слово.
Приступаємо до виконання завдання.         
                   ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Прочитайте утворені слова.
  • Чи знайомі вони вам ?
  • З чим асоціюються ці слова? Де ви чули ці слова?
 ІV.  Мотивація навчальної діяльності.
  • Дітки, чи замислювалися ви, що таке час?  Чи потрібно берегти час? На ці та інші запитання ми попробуємо сьогодні відповісти. А моїми помічницями будуть 2 сестриці-хвилинки ТІК і ТАК
  • Скажіть, будь ласка, де живуть Тік і Так?
  • Вірно, вони живуть в годиннику. Вони будуть відраховувати хвилини нашого уроку.
(Годинник – це прилад, з допомогою якого визначають час.)
V. Робота над новим матеріалом
- Ось перед вами казковий годинник.
Три стрілки має наш годинник:
Коротша вказує години,
Хвилинна стрілка швидше йде,
В годину — коло обійде!
Але найбільшу швидкість має
Та, що секунди відбиває,
Як тільки день і ніч минуть,
Цей час добою люди звуть.
Одна доба, хай кожний знає,
Годин 24 має.
А тиждень, як відомо всім,
Налічує цих діб аж сім.
  • У кожного на парті є модель годинника. Зверніть увагу на стрілочки: маленька стрілочка (назвемо її Тік) вказує на  години, а велика стрілочка (назвемо її Так) вказує хвилини.
  • Скажіть, будь ласка, коли починається перший урок.
(Перший урок у школі розпочинається о 9 годині)
Вірно. Давайте покажемо це на своєму годиннику. Поставте малу стрілочку Тік, щоб вказувала на цифру 9, а велику стрілочку Так на 12. Яка година на годиннику. (9 година)
  • Скільки часу пройде від 9  до 10 години.
(1 година).
  • Але, щоб настала 10 година, потрібно стрілочці Так пройти певний шлях. Зараз ми його пройдемо разом із нашою стрілочкою. Зверніть увагу, що на годиннику крім цифр є ще маленькі поділки. Ці маленькі поділки – хвилинки. Давайте допоможемо стрілочці їх порахувати. Між двома цифрами є 5 хвилинок. Тож  рахуємо разом.(5,10,15,20,25…. 60).
  • Скільки ми нарахували хвилинок? (60)
  • Зверніть увагу, на яке число вказує стрілочка Тік? (На число 10)
  • На яке число вказує стрілочка Так? (На число 12).
  • То яка у нас зараз година? (10)
  • Може хтось мені скаже, що означають ці 60 хвилин.(60 хвилин це 1 година)
  • Отже, давайте запишемо в зошити:  в 1 годині 60 хвилин.
  • Добре, але час не стоїть на місці. Ранок змінює день, день змінює вечір, а вечір змінює ніч.
  • Можливо хтось скаже, як одним словом можна назвати ранок, день, вечір, ніч?
  • Не знаєте? Хочете дізнатися? Ранок, день, вечір, ніч – це доба.
  • Доба – це проміжок від сьогоднішнього уроку математики до завтрашнього.
  • Давайте це перевіримо і дізнаємось скільки годин має доба.
  • Тепер ми будемо подорожувати вже з годинною стрілочкою Тік.
  • Скажіть, будь ласка, о котрій годині починається 1 урок? (О9 годині ранку)
  • Поставте на своєму годинникові стрілки так, щоб вони вказували на 9 годину.
  • О котрій годині у вас закінчуються уроки в школі? (О 2 годині дня)
  • Поставте на годиннику стрілки так, щоб вони вказували 2 годину дня.
  • О котрій годині ви лягаєте спати? (О 9 годині вечора)
  • Поставте стрілки так, щоб вони вказували 9 годину вечора.
  • Скільки кругів зробила стрілочка Тік?(Один круг)
  • А скільки годин пройшло? (12 годин)
  • Але доба має ще одну частинку – ніч. Ви лягли спати, зранку прокинетеся і знову прийдете до школи. Перший урок знову почнеться? (О 9 годині ранку)
  • Стрілочка Тік зробила ще один  круг.
  • Скільки годин пройшло від того часу коли ви лягли спати? (12 годин)
  • За 1 добу годинна стрілка робить два оберти.
  • А скільки це годин? (24 години)
  • Отже 1доба скільки має годин?
  • Запишемо у свої зошити: в 1 добі 24 години
- Годинник стрілку перевів
До задачі час поспів
б) Розв’язування задачі
В жовтні робітники за 1 годину виготовляли 30 столів. А в листопаді почали виготовляти за 1 годину на 10 столів більше. Скільки столів можуть виготовити робітники в листопаді за 2 години?
- Скільки столів виготовили в жовтні за 1 годину?
- Що сказано про столи які виготовляли в листопаді?
- Яку дію виконаємо спочатку?
- Про що ми дізналися?
- Чи можемо тепер дати відповідь на запитання задачі?
(Записуємо задачу в зошит)
VІ. Фізкультхвилинка
  • На своєму годиннику поставте малу стрілку, щоб вказувала на цифру 2. А на яке число треба направити велику стрілку, щоб годинник означав 2 годину?
  • На годиннику вже 2
Відпочити нам пора
Руки вбік, угору, вниз,
 1, 2, 3 — не помились.
 Ми руками — хлоп, хлоп, хлоп,
 А ніжками — топ, топ, топ.
 Як годинник, ось так:
 Тік-так, тік-так.
  • Поставте стрілки годинника так, щоб була 3 година.
  • Третю годину годинник пробив
До хвилинки-цікавинки клас приступив
  1.  
Види годинників
Вчитель: Ми звикли до годинника. Вже й не віриться, що в давнину люди не знали його. А такий час був. Наші далекі предки розпізнавали лише ніч, ранок, день і вечір.  А будив їх живий будильник. Догадайтесь хто це
Хто співає на паркані у червоному
жупані й чобітку: «Ку-ку-рі-ку!»?
За співом півника важко визначити точний час. То півень зі сну з жердини впаде — раніше часу піднімає крик, то лисиці злякається і почне кричати, то лисиця півника понесе і з'їсть.
А якщо немає півня? Як дізнатися час? І придумала людина годинник надійніший: він із жердини не валиться, і лисиця його не понесе.
Це був СОНЯЧНИЙ годинник. Люди вкопалипалицю в землю, обвели її колом і стали спостерігати за рухом тіні від неї.  Але вночі сонця немає і тіні також ми не побачимо. Тому люди придумали
Інший годинник.
ВОДЯНИЙ ГОДИННИК
У високий і вузький скляний посуд з дірочкою біля дна наливалася вода. Крапля за краплею вона текла із отвору. Води в посудині ставало все менше. На стінках посудини були зроблені рисочки — відмітки, які показували, скільки часу минуло відтоді, коли в посуд налили воду. Водяний годинник був теж незручним, тому що треба було постійно доливати воду в порожній посуд.
ПІСОЧНИЙ ГОДИННИК
 Стали люди голову ламати, як придумати годинник, щоб він однаково точно показував час і вдень, і вночі, і взимку, і влітку, і в будь-яку погоду. І придумали. У цьому годиннику немає ні стрілок, ні кружка з цифрами, ні зубчатих коліщат усередині. Зроблені вони із скла. Два скляних пузирчики з'єднані разом з тонесеньким отвором. Всередині — пісок. Коли годинник працює, пісок з верхнього пузирчика сиплеться в нижній. Висипався пісок — це означає, що минуло 3, 5,10  хвилин. Годинник перевертають, і рахунок часу продовжується. Пісочним годинником люди користуються і тепер. Наприклад, в поліклініках. За цим годинником хворі одержують лікарняні процедури.
МЕХАНІЧНИЙ ГОДИННИК
За переказами, перший механічний годинник з'явився у 996 році у німецькому місті Магдебурзі. Досі зберігся годинник на башті Вестмінстерського абатства в Лондоні. Ще в XIII ст. він показував час мешканцям цього міста, показує й нині.
На початку XVI ст. нюрнберзький винахідник Петер Генлейн змайстрував кишенькового годинника. Через півстоліття винайшли хвилинну стрілку, а ще через 200 років — секундну.
Тепер є дуже багато видів годинників. Люди навіть придумали квіткові годинники. Один із таких годинників можна побачити у Чернівцях на Турецькій площі. І якщо ви вже приїхали у чудове місто Чернівці, то обов’язково підіть до будівлі міської ради. Там кожного дня, опівдні, коли годинник проб’є 12 годину, виходить сурмач і грає мелодію української пісні «Марічка»

  1. І.  Підсумок уроку
  • Дітки, що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  • Що ви розкажете своїм батькам?
  • Ви сьогодні гарно працювали. На згадку про сьогоднішній урок хочу вручити вам пам'ятки «Бережи хвилини».
Ось вони:
1.     Не марнуй часу, переходь до справи відразу й використовуй кожну хвилину уроку.
2.     Працюй швидше, організовано, зосереджено.
3.     Пам'ятай, що час минає безповоротно.
4.     Хвилини повернути не можна, пам'яттю про них лишаються тільки справи.
5.     Сплануй свій тиждень.
6.     Запиши, в які дні в тебе заняття з музики, спортивні тренування та інше.

                     Полезные ссылки

Комментариев нет:

Отправить комментарий